Sedasawarsa ini sering meniti dari
bibir ke bibir umat manusia mengenai tahap disiplin dalam kalangan murid.
Menurut Kamus Dewan disiplin didefinisikan sebagai suatu latihan pemikiran dan
kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh kepada tatatertib. Hal
ini adalah kerana disiplin merupakan wahana penting untuk membentuk sahsiah
seseorang itu, Seterusnya, pelbagai usaha haruslah dilaksanakan untuk
mengekalkan tahap disiplin dalam kalangan murid di sekolah. Hal ini penting
dalam melahirkan modal insan yang berwawasan dan cemerlang dari segi sahsiah
diri. Sebagai contohnya, murid yang berwawasan dan mempunyai tatatertib yang
tinggi akan berkebolehan dalam menghasilkan produktiviti yang cemerlang dalam
pelajaran mahupun kerjayanya. Hal ini persis dengan kata Professor Muhaya yang
pernah mengatakan orang yang berdisiplin dalam kehidupannya akan berupaya
membina impian masa depan yang gemilang. Lantaran itu, semua pihak dan murid
perlu mengambil langkah sederap untuk mengekalkan tahap disiplin dalam kalangan
murid.
Selain itu, suatu prakarsa perlu
dilakukan untuk mengekalkan tahap disiplin dalam kalangan murid adalah dengan
mematuhi peraturan sekolah. Peraturan sekolah amat signifikan untuk dipatuhi
oleh semua murid yang bersekolah bagi melahirkan murid yang berdisiplin. Hal
ini demikian kerana peraturan sekolah merangkumi banyak perkara seperti
peraturan waktu persekolahan, pakaian, kerja-kerja sekolah, kekemasan diri dan
sebagainya. Tamsilnya, peraturan mengenai waktu persekolahan yang ditetapkan oleh
pihak sekolah seperti waktu rehat, waktu petang, waktu pulang dari sekolah,
waktu kemasukan sekolah dan lain-lain lagi. Jika murid tersebut melanggar waktu
persekolahan yang telah ditetapkan maka denda akan dikenakan kepada murid
tersebut. Hal ini dilaksanakan adalah untuk mendisiplinkan murid agar sentiasa
mematuhi waktu persekolahan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah. Malahan,
dari segi kekemasan diri pula seperti kekemasan pada rambut murid, kuku dan
lain-lain. Kekemasan pada rambut murid tidak mengira lelaki dan perempuan
terutama murid lelaki yang suka membuat stail rambut yang tersendiri serta
malas memotong rambut. Manakala murid perempuan cina yang suka membuat stail
rambut yang menutup dahi hal ini tidak digalakkan oleh pihak sekolah kerana
dikhuatiri murid akan sukar untuk menjalani proses pembelajaran. Oleh itu,
sudah terang lagi bersuluh bahawa mematuhi peraturan sekolah merupakan prakarsa
yang positif dan efektif untuk mengekalkan tahap disiplin dalam kalangan murid.
Sekali gus, murid harus mengorak langkah bagi merealisasikan prakarsa ini.
Tambahan pula, dengan melibatkan diri
dalam aktiviti kokurikulum seperti unit beruniform, sukan permainan, kelab
persatuan dan melibatkan diri dalam aktiviti luar. Hal ini penting supaya murid
tidak seperti burung dalam sangkar, mata lepas badan terkurung. Sekali gus,
melatih murid berdisiplin melalui nilai amanah, bertanggungjawab, mempunyai
jati diri dan semangat berpasukan. Misalnya, melalui aktiviti sukan permainan
murid akan dapat membina semangat kesukanan dan berpasukan apabila bergaul
dengan murid lain dalam merancang strategi permainan. Selanjutnya, melalui
aktiviti kokurikulum unit beruniform, apabila seseorang murid itu dilantik
dengan jawatan seperti pengerusi, bendahari, setiausaha dan ahli jawatankuasa
murid akan dapat memikul tanggungjawab melalui jawatan tersebut. Hal ini
justeru akan menatijahkan dampak positif ke arah mengekalkan tahap disiplin
dalam kalangan murid sekolah. Bahkan, usaha ini perlu diperluaskan dan
dipergiatkan lagi di setiap sekolah rendah dan sekolah menengah. Tegasnya,
murid dan pihak sekolah mesti mengambil langkah proaktif bagi menjayakan
prakarsa mengekalkan tahap disiplin murid.
Di samping, tahap disiplin murid turut
dikekalkan melalui usaha murid dalam menghormati guru yang mengajar di sekolah.
Hal ini perlu dipupuk ke dalam diri murid supaya sentiasa menghormati guru
sebagai tenaga pengajar yang banyak menyumbang ilmu kepada insan yang bergelar
murid. Bahkan, martabat guru adalah tinggi kepada setiap insan, bak kata
peribahasa melayu berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi. Oleh hal
yang demikian, murid seharusnya menghormati guru dengan sentiasa memberi ucapan
salam, tidak melawan guru, tidak membantah guru dan bercakap dengan guru dengan
nada yang sederhana serta berbudi bahasa. Hal ini adalah kerana bukankah budi
bahasa amalan kita? yang seterusnya wajib dicontohi terutama di antara murid
dan guru. Antaranya adalah seperti mengucap salam apabila murid berselisih
dengan guru walaupun bukan di kawasan persekolahan. Hal ini penting supaya
murid mempunyai perasaan hormat terhadap guru. Natijahnya, murid harus berbuat
baik terhadap guru termasuklah dengan menghormati guru agar disiplin murid
dapat dipertingkatkan kepada tahap yang lebih drastik.
Selanjutnya, salah satu inisiatif
untuk mengekalkan tahap disiplin dalam kalangan murid adalah dengan mewujudkan
hubungan yang akrab dengan warga sekolah. Persis peribahasa tak kenal maka tak
cinta yang membawa maksud tidak kenal maka tidak wujudlah suasana hubungan
silaturahim dengan warga sekolah yang rapik. Hubungan yang akrab dengan warga
sekolah antaranya adalah seperti menjalin hubungan baik, memberi teguran kepada
rakan yang salah dan menjalankan aktviti sekolah secara bersama-sama. Malah,
mewujudkan hubungan yang akrab ini merupakan usaha yang penting untuk
mendisiplinkan murid agar mempunyai semangat kerjasama dan bermuafakat.
Justifikasinya, dengan memberi teguran kepada rakan yang salah akan membuat
murid lebih cakna terhadap masalah yang dialami rakan. Tambahan pula, apabila
menjalankan aktiviti sekolah secara bersama secara tidak langsung akan
mewujudkan semangat obligasi berpasukan yang tinggi. Hal ini adalah kerana
hubungan yang akrab justeru membawa suasana yang harmoni dalam persekitaran
sekolah. Tegasnya, murid perlu mengimplementasikan hubungan yang akrab dengan
warga sekolah agar tahap disiplin murid akan bertambah jitu.
Sementara itu, murid juga perlu
mengamalkan amalan nilai-nilai murni dalam diri mereka. Contohnya dengan
bersikap bekerjasama, amanah, rasional dan bertolak ansur. Hal ini demikian
kerana amalan nilai vital juga mampu mengekalkan tahap disiplin murid di
sekolah bahkan apabila mereka berdua mereka di luar kawasan sekolah. Sebagai
contoh, dengan mengamalkan amalan nilai-nilai murni seperti bersikap rasional
murid akan lebih berfikiran terbuka dalam membuat sesuatu keputusan. Sekali
gus, murid akan dapat berdisiplin kerana mampu menyelesaikan sesuatu dengan
mudah tanpa bantuan orang dewasa apabila berfikiran lebih rasional. Malahan,
dengan sentiasa bertolak ansur antara satu sama lain maka, persefahaman akan
dapat dibentuk dengan mudah. Begitu juga, halnya dengan konsep 1Malaysia yang
diperkenalkan oleh Perdana Menteri keenam Datuk Seri Najib Tun Razak yang
mementingkan sikap saling bertolak ansur selain daripada perpaduan. Sawabnya,
murid mesti mengamalkan nilai vital ini untuk mengekalkan tahap disiplin dalam
kalangan murid secara holistik.
Seiring dengan itu, tahap disiplin
murid boleh dikekalkan dengan keputusan murid yang cemerlang dalam pelajaran.
Hal ini penting apabila murid dapat bersikap berdisiplin dengan tidak ponteng
ke kelas yang diadakan di sekolah. Hal ini berlaku kerana murid memandang
enteng akan perkara ini kerana takut apabila mereka ketinggalan subtopik yang
diajar oleh guru.Persis kata peribahasa nak diluah mati emak, nak ditelan mati
bapak jika mereka tidak hadir ke kelas. Tambahan pula, murid yang berdisiplin
akan menghantar buku latihan untuk disemak oleh guru. Hal ini menunjukkan murid
rajin menyiapkan tugasan yang diarahkan oleh guru dengan baik. Malah, murid
akan lebih memanfaatkan masa dan tidak membazirkan masa yang bermanfaat begitu
sahaja. Fenomena ini dikatakan kerja bertangguh tak menjadi, kerja beransur tak
bertahan. Sekali gus, apabila murid tersebut cemerlang dalam pelajaran secara
tidak langsung murid tersebut akan lebih memberi perhatian terhadap guru semasa
proses pembelajaran dijalankan. Hal ini membuktikan bahawa murid akan sentiasa
fokus dan peka terhadap perkara yang diajarkan guru secara holistik. Bahkan
memudahkan murid untuk memahami setiap ilmu yang dicurahkan oleh guru tersebut.
Pendek kata, seseorang murid yang cemerlang dalam pelajaran mempunyai tahap
disiplin yang baik justeru murid harus mempraktikkan budaya cemerlang ini dalam
memperolehi tahap disiplin dan keputusan yang terbaik.
Mauduknya, untuk mengekalkan tahap disiplin dalam kalangan murid di sekolah kerjasama antara murid, guru dan sokongan ibu bapa amat diperlukan untuk merealisasikan visi kudsi ini. Hal ini demikian kerana tanpa tiga elemen penyokong ini maka usaha ini tidak akan berjaya. Persis peribahasa bersatu kita teguh bercerai kita roboh. Namun demikian, prakarsa ini juga harus dititikberatkan secara teliti untuk mendapatkan dampak yang positif. Dengan kata lain, heterogen usaha oleh semua pihak akan mampu menjayakan tahap disiplin yang memuaskan. Hal ini seterusnya agar tahap disiplin dapat menangkis segala kelakuan negatif murid. Malahan, dapat meningkatkan tahap moral murid supaya sealiran dengan daya pemikiran dan disiplin murid kelas pertama. Generalisasinya, semua pihak perlu berganding bahu bagi membina tahap disiplin murid yang ampuh dalam mendepani arus realiti baru dunia yang pantas berubah dan berkembang. Pendek kata, tahap disiplin yang cemerlang mampu membawa murid ke puncak jagat.
No comments:
Post a Comment